Gościmy

Odwiedza nas 93  gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin

 

 

 

 

 

 

1559 - Pakt w Wilnie pomiędzy mistrzem Zakonu Kawalerów Mieczowych, Gotthardem Kettlerem a Zygmuntem Augustem, oddający Inflanty pod opiekę Polski. Edykt Zygmunta Augusta, zapewniający swobodę wyznaniową mieszkańcom Prus Królewskich;

1560 - Urodził się Jan Karol Chodkiewicz (zm. 1621), hetman;

1561 - Drugi układ w Wilnie - sekularyzacja Zakonu Kawalerów Mieczowych. Kurlandia i Semigalia lennem Polski. Pierwszy druk Biblii w języku polskim (przekład Jana Leopolity);

 

2

 

1537 Odzyskanie Homla oraz strata Sobieża i Zawołocza przez Litwę na rzecz Moskwy;

1558 Okupacja wschodniej części Inflant przez Moskwę;

1561 Podział Inflant - powstanie Księstwa Kurlandii i Semigalii (lenno polskie), Estonia Szwedzka, reszta jest wspólną posiadłością Polski i Litwy;

 

1562 - Sejm w Piotrkowie: uchwalenie postulatów ruchu egzekucyjnego oraz decyzja o utworzeniu wojska kwarcianego.Podział w zborze kalwińskim. Wyodrębnienie się zboru mniejszego - arian, czyli braci polskich;

1563 - Nierozstrzygnięta wojna (tzw. I wojna północna) o Inflanty (do 1570; Dania, Rosja, Polska, Szwecja);

1564 - Sejm w Warszawie: prawne połączenie księstwa zatorskiego i oświęcimskiego z Polską. Wydanie pierwszego słownika łacińsko-polskiego Lexicon latino-polonicum Jana Mączyńskiego. Sprowadzenie do Polski Jezuitów przez kardynała Stanisława Hozjusza;

1565 - Przemiany ustrojowe na Litwie, dające tamtejszej szlachcie takie same prawa, jakie dotąd miała szlachta polska;

1566 - Początek działalności pierwszego jezuickiego teatru szkolnego;

1567 - Sejm w Piotrkowie: złagodzenie uchwał (z 1562), dotyczacych egzekucji dóbr królewskich;

1568 - Powołanie przez króla Komisji Morskiej, w celu budowy polskiej floty wojennej na Bałtyku. Budowa (do 1573) w Warszawie pierwszego stałego mostu przez Wisłę. Pierwsza gramatyka języka polskiego (Piotra Statoriusa Stojeńskiego);

 

MEDAL  wybity przez Ministerstwo Żeglugi w 1968 r z okazji 400 lecia powołania przez króla Zygmunta Augusta - KOMISJI MORSKIEJ (1568 r). Medal ten jest świadectwem wielowiekowych tradycji morskich narodu polskiego, nierozerwalnie związanego z ziemiami nadbałtyckimi.
 
Dążenia morskie naszych przodków urzeczywistnione zostały dopiero przez Polską Rzeczpospolitą Ludową i swojego czasu podniosły Polskę do rzędu czołowych państw świata.
 
Na rewersie medalu wizerunek gaelonu „SMOK” zbudowanego w 1572 r. w Elblągu pod nadzorem Komisji.
 
Średnica 70 mmm.
Proj. Zbigniew Ralicki 1969, Mennica Państwowa, brąz.
 

52

 

53

 

Na prawo most, na lewo most,
a dołem Wisła płynie,
Płynie Wisła, płynie
po polskiej krainie.

 

41

 

42

 

43

 

44

 

39

 

40

 

1569 - Unia lubelska (polsko-litewska). Powstanie gminy ariańskiej w Rakowie;

 

6

 

7

 

20

 

21

 

31a

 

31b

 

32

 

33

 

34

 

Medal: Unia Lubelska. Czas powstania 1984 r.
Opis awersu: Centralnie postać Jadwigi i Jagiełły. W górnej części między postaciami pomnik Unii, w dolnej zaś herby: Polski oraz Litwy. Wzdłuż krawędzi: 1825 WYSTAWIONY POMNIK ODNOWIONY 1984. Dołem: UNIA LUBELSKA/1.V.1569.
Opis rewersu: Postać Zygmunta Augusta 3/4, trzymającego w dłoni akt unii. Wzdłuż krawędzi napis: ZYGMUNT II AUGUST 1520-1572.

Sygnowany: TT

 

50

 

49

 

51

 

3

 

Rzeczpospolita Obojga Narodów

Po zawarciu na sejmie w Lublinie unii realnej pomiędzy Polska i Litwą powstaje Rzeczpospolita złożona z Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego. Wspólna posiadłość Korony i Litwy - Inflanty, a wspólne lenna - Kurlandia, Prusy Książęce i ziemia lęborsko-bytowska;

 

1570 - Rozejm z Rosją w wojnie o Inflanty; Tolerancja religijna;

 

Zawarta w kwietniu 1570 roku w Sandomierzu ugoda między przedstawicielami różnych wyznań wyróżniła Polskę na tle innych krajów europejskich, ogarniętych wojnami religijnymi. W porozumieniu tym protestanci zobowiązali się rozwiązywać konflikty między sobą w sposób pokojowy, dążyć do ochrony swego wyznania w państwie oraz współdziałać w sporach z katolikami. Z ugody wykluczono arian, ze względu na zbyt duże różnice w dogmatyce. Nie uznawali oni Trójcy Świętej, przez co byli uważani za bluźnierców przez wszystkie inne obecne w Polsce wyznania chrześcijańskie.

Porozumienie było w dużej mierze dziełem szlachty i to pozwala nam spojrzeć na ugodę także od innej strony. Stan szlachecki jako całość, bez względu na wyznanie, pragnął zachowania swej pozycji politycznej i własnego bezpieczeństwa. Obawiano się tyranii królewskiej, a także oddania rządów w ręce magnaterii. Obie te siły były w stanie wykorzystać kontrreformację jako pretekst do walki politycznej, w której wyniku straciłby cały stan szlachecki, nie tylko innowiercy (niekatolicy).

Dlatego ugoda sandomierska znalazła wkrótce rozwinięcie - gdy decydowały się losy przyszłego ustroju Rzeczypospolitej, podczas bezkrólewia po bezpotomnej śmierci Zygmunta Augusta. Szlachta zawiązała wówczas konfederację warszawską, ustalającą swobodę wyznania. Postanowienia te włączono do artykułów henrykowskich - statutów, które musiał zaprzysiąc nowo obrany król. Ugruntowały one słynną polską tolerancję religijną. Ważnym krokiem ku niej była ugoda sandomierska.Ugoda uznawana jest za najstarszy akt ekumeniczny w Europie.

 

35a

 

35b

 

36

 

37

 

Mapka przedstawia sytuację wyznaniową w I Rzeczypospolitej 1573 roku

 

38

 

1572 - Wodowanie pierwszego okrętu wojennego (galeonu "Smok"). Smierć Zygmunta Augusta - ostatniego męskiego przedstawiciela dynastii Jagiellonów. Bezkrólewie (do 1574);

 

54

 

Obraz Jana Matejko „Śmierć Zygmunta Augusta w Knyszynie”. 

 
Na pierwszym planie widać łóżko, na którym leży nieżywy władca, po jego prawej stronie stoi ksiądz ze swoim pomocnikiem, a za nimi buntownicy chcący wedrzeć się do komnaty króla. Odwołując się do źródeł historycznych, można wywnioskować, że tymi buntownikami są przedstawiciele szlachty, którzy chcą przejąć władzę po zmarłym Zygmuncie Auguście. Jak wynika bowiem z historii, jego śmierć wywołała ogromny chaos, sprawiający, że niektóre klasy społeczne na czele ze wspomnianą szlachtą dążyły do buntu i przejęcia starów w państwie.
 
Na obrazie Jana Matejko zaprezentowano jej przedstawicieli w sposób krytyczny, jako hieny czekające na śmierć monarchy umożliwiającą im przeciwstawienie się wobec ówcześnie panującej sytuacji politycznej. Moim zdaniem, w ten sposób Jan Matejko chciał skrytykować buntowników i pokazać ich cynizm.
 
 
55
 
56