Gościmy

Odwiedza nas 18  gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin

 

 

 

 

 

 

Polskie godło, barwy, flaga, hymn i znaki Sił Zbrojnych RP symbolizują niepodległość i suwerenność Rzeczypospolitej Polskiej oraz stanowią o naszej tożsamości narodowej, są symbolami narodowymi, przez stulecia wrosły w polską tożsamość i są ważnymi historycznymi wydarzeniami.


Używanie tych symboli podkreśla znaczenie uroczystości państwowych i wojskowych. Jednocześnie podkreśla też więzy łączące nas z przodkami – twórcami historii i tradycji naszego Narodu, Państwa i Wojska Polskiego.

 

Brytyjczycy mają Britannię, Francuzi - Mariannę, Stany Zjednoczone – Columbię, a My, Polacy swoją Polonię! W dwudziestoleciu międzywojennym jej oblicze zdobiło polskie monety obiegowe. Myślę, ze portret Polonii będzie symbolem narodowym tych wszystkich poniższych tematów, które przedstawiam na kolejnych stronicach.

 
Polonia to personifikacja narodu polskiego, jego osiągnięć i ideałów. To symbol, który nas łączy i daje powód do dumy. Wizerunek Polonii malowali najsłynniejsi artyści, jak Jan Matejko czy Jacek Malczewski.
 
W sztuce polskiej kobieca postać alegorii pojawiła się po raz pierwszy w XVI wieku na stronach traktatu Stanisława Orzechowskiego „Quincunx”, to jest wzór Korony Polskiej na cynku wystawiony. Dzieło to, nawołuje do powiązania ustroju politycznego z wpływami Kościoła Katolickiego, opatrzone zostało ilustracją kobiety z wizerunkiem Orła Białego, wznoszacej się na ramionach papieża i krakowskiego monarchy.
 
Taka sytuacja ma dzisiaj podobne założenia, ale tak sobie myślę przeglądając różne artykuły, że Pan Jezus nigdy nie wdawał się w żadną politykę i nie ma żadnego usprawiedliwienia dla angażowania się Kościoła w działalność ekonomiczną i politykę; takie nieświęte przymierza są ohydną zdradą Mistrza. Pan Jezus wystrzegał się wszelkiego angażowania w strukturę ekonomiczną i nie tracił czasu na zobowiązania polityczne. Poświęcił się głównie idealnemu życiu religijnemu na Ziemi. Gdyby chrześcijaństwo zawierało więcej nauk Pana Jezusa, mogłoby znacznie lepiej pomóc współczesnemu człowiekowi w rozwiązywaniu jego nowych i coraz bardziej złożonych problemów. Chrześcijaństwo cierpi na skutek trudnej sytuacji ponieważ w umysłach całego świata stało się częścią systemu społecznego, życia gospodarczego i standardów moralnych cywilizacji Zachodu.
 
Nadzieja współczesnego chrześcijaństwa leży w tym, że powinno ono zaprzestać popierania systemów społecznych oraz  zasad funkcjonowania cywilizacji Zachodu i znowu w pokorze pochylić się przed krzyżem, który tak dzielnie wychwala, aby tutaj na nowo nauczyć się od  Pana Jezusa z Nazaretu największych prawd, jakie śmiertelny człowiek kiedykolwiek słyszał – żywej ewangelii ojcostwa Pana Boga i braterstwa człowieka.
 
Dokładne naśladowanie życia Pana Jezusa, takiego jakim żył w ciele, nie powinno być celem wierzących królestwa, ale raczej uczestniczenie w jego wierze; aby tak ufać Panu Bogu, jak on ufał Panu Bogu i wierzyć w ludzi tak, jak on wierzył w ludzi.
 
Polonia początkowo symbolizowała majestat Królestwa Polskiego, w czasach zaborów natomiast wiazano ją z wrogim uciskiem i ruchem narodowowyzwoleńczym. Sztuka XIX wieku szczególnie często ukazywała jej wizerunek w tym świetle. Do najsłynniejszych wyobrazeń należy obraz Jana Matejki „Polonia” – Rok 1863, znany tez pod tytułem „Zakuwana Polska”. Przywołuje on ciężki los ojczyzny w latach następujących po upadku powstania listopadowego.
 
Równie słynnym przedstawieniem narodowej personifikacji jat „Hamlet polski. Portret Aleksandra Wielopolskiego” pędzla Jacka Malczewskiego. Bohatera obrazu otaczają dwie przeciwstawne charakterystyki Polonii: stara zniewolona kobieta i półnaga , zrywajaca okowy młoda Polska.
 
Podobne triumfalne, radosne wyobrazenia Polonii często pojawiały się we wczesnym okresie niepodległości. Jedna z nich, mylnie brana za portret królowej Jadwigi, zdobiła w dwudziestoleciu międzywojennym srebrne polskie monety obiegowe.
 
Rewers monety przedstawia postać kobiety - to Polonia, dumna matka niepodległego narodu. Na głowie nosi koronę Królowej Jadwigi. Jest ubrana w góralską koszulę z koronką na rękawie i góralskim pasem.
 
W ręce dzierży zwróconą na wschód tarczę z wizerunkiem orła Przemysła II, a w drugiej proporzec husarski i palmę symbolizująca sławę i zwycięstwo. U jej stóp leży szczerbiec Bolesława Chrobrego owinięty gałązką oliwną - symbolizującą pokój oraz dębową - symbolizującą siłę, a także hełm i inne elementy husarskiego rynsztunku.
 
Rewers monety zaprojektowała ceniona artystka Roussana Nowakowska.
 
Na awersie widnieje pieczęć Niue - emitenta monet, rok emisji i nominał.
 
Moneta z wizerunkiem Polonii została wybita w czystym złocie próby 999/1000. Emisję wykonano za pomocą stempla lustrzanego.
 
314
 
315
 
316


W niniejszym artykule „Symbole Narodowe” chcę umieścić takie tematy:
1. Godło narodowe – historia orła
2. Flaga narodowa – historia chorągwi z czasów Władysława Jagiełły, Jana III Sobieskiego, Rzeczpospolitej obojga narodów;
3. Hymn narodowy i tu również chciałbym się odnieść do Bogurodzicy;
4. Dewiza Sił Zbrojnych – Bóg, Honor, Ojczyzna. Krzyż Walecznych, Order Virtuti Militari;
5. Najwyższe odznaczenie wojenne Rzeczpospolitej Polskiej – Gwiazda, medal, krzyż Orderu Virtuti Militari;


Dzięki uprzejmości Pani Agnieszki Skura z Instytutu Pamięci Narodowej - Oddział w Lublinie otrzymałem dość bogaty materiał opisowy tych symboli. Chciałem gorąco podziękować Pani Agnieszce oraz Oddziałowi IPN w Lublinie za możliwość wykorzystania tych opisów w moim artykule.


Przede wszystkim symbole te chciałbym pokazać w wersji medalowej czyli na medalach, chociaż nie zabraknie również innych walorów takich jak filatelistycznych czy kartek pocztowych, ale będą to już raczej walory rzadko spotykane. Wszystkie pozycje są moją własnością, nie kopiuję, nie ściągam z internetu, lecz pokazuję to co posiadam. W miarę nazwijmy to czasu, artykuł tak jak inne moje artykuły będzie uzupełniany, bo nie sposób w krótkim czasie zebrać całość czy nawet dużą część tych walorów.   


Polskie symbole narodowe i państwowe charakteryzują się dużą trwałością. Podlegają one niewielkim zmianom przez stosunkowo długi okres. Polskie godło państwowe, wyobrażające orła, używane jest od niemal 1000 lat, herb państwowy, przedstawiający białego orła na czerwonym polu, od ponad 800. Biało-czerwone barwy funkcjonują jako symbol narodowy od 220 lat. Mazurek Dąbrowskiego jest hymnem narodowym od około 200 lat, a hymnem państwowym od ponad 80.


Charakterystyczne jest, że w Polsce nie istnieje wyraźnie wyodrębnione kategorie symboli narodowych oraz państwowych. Godło, herb, a także barwy traktowane są jednocześnie jako symbole narodowe oraz państwowe.


Każdy naród przywiązuje szczególną wagę do symboli traktowanych jako charakterystyczne, stanowiących przez to jego wyróżnik. W obszarze kultury europejskiej za symbole o znaczeniu szczególnym uznaje się godła, barwy oraz pieśni. Obok symboli narodowych funkcjonują symbole państwowe, nierzadko zbliżone, a nawet identyczne. Wyróżnia je jednak fakt prawnego uznania za oficjalne symbole określonego państwa.


Godłem Rzeczypospolitej Polskiej jest wizerunek orła białego ze złotą koroną na głowie zwróconej w prawo (dla patrzących w lewo) z rozwiniętymi skrzydłami, z dziobem i szponami złotymi, umieszczony w czerwonym polu. Jako zwierzę dominujące w powietrzu, orzeł oznacza waleczność, siłę i odwagę. Orzeł w godle polskim jest tradycyjnie przedstawiany w pozycji bojowej, z rozpostartymi skrzydłami i otwartym dziobem.


Flagą państwową Rzeczypospolitej Polskiej jest prostokątny płat tkaniny o barwach Rzeczypospolitej Polskiej, umieszczony na maszcie, jest nią również flaga z umieszczonym pośrodku białego pasa godłem Rzeczypospolitej Polskiej.


Hymnem państwowym Rzeczypospolitej Polskiej jest Mazurek Dąbrowskiego.


Poniżej również dwa inne tematy, które już weszły na stałe do tradycji kraju. Myślę, że to już również symbole narodowe, a ich otaczanie czcią i szacunkiem tak jak godło, herb i hymn jest prawem i obowiązkiem każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej oraz wszystkich organów państwowych, instytucji i organizacji.


DEWIZA SIŁ ZBROJNYCH RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ
W 1802 roku Napoleon ustanowił order Legii Honorowej, najwyższe francuskie odznaczenie. Jego dewizą były słowa „Honor i Ojczyzna”, które umieszczano na sztandarach wojskowych. Zwyczaj ten przyjął się także w odrodzonym wojsku polskim, co regulowała ustawa z 1919 roku. Prezydent Władysław Raczkiewicz, dekretem z 15 października 1943 roku, przed słowami „Honor i Ojczyzna” umieścił słowo „Bóg”. W 1993 roku zatwierdzono oficjalnie przyjęty podczas II wojny wzór dewizy Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej. Od tamtego momentu, na sztandarach, pośrodku krzyża kawalerskiego widnieje napis: „Bóg, Honor, Ojczyzna” otoczony wieńcem laurowym.

 

NAJWYŻSZE ODZNACZENIE WOJENNE RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Order Virtuti Militari ustanowiony podczas wojny polsko-rosyjskiej 1792 roku w obronie Konstytucji 3 Maja. Na ziemie Rzeczpospolitej wkroczyły wojska carycy Katarzyny II. Pretekstem do interwencji była pomoc dla zdradzieckich konfederatów targowickich, którzy dążyli do obalenia ustroju wprowadzonego przez Sejm Wielki. Armia polska, dowodzona między innymi przez księcia Józefa Poniatowskiego próbowała stawić opór. Pomimo przewagi rosyjskiej odniosła zwycięstwo w bitwie pod Zieleńcami 18 czerwca 1792 roku. Dla upamiętnienia tego faktu król Stanisław August Poniatowski ustanowił order Virtuti Militari, którym, jako pierwszego, odznaczył swego bratanka Józefa. Uhonorował też piętnastu innych oficerów, w tym Tadeusza Kościuszkę.


Ułatwiającym zapamiętywanie znaków i symboli narodowych są słowa wiersza Władysława Bełzy, który to wydał ten wszechobecnie znany wierszyk w tomiku o wymownym tytule: „Katechizm polskiego dziecka”. Wiersz jest znany też pod tytułem „Wyznanie wiary dziecięcia polskiego” albo „Katechizm młodego Polaka”. Zaczyna się od słów „Kto ty jesteś? – Polak mały”. Jego prosta forma, nawiązująca do dziecięcych wyliczanek sprawiła, że stanowił on najprostszą formę edukacji patriotycznej najmłodszego pokolenia. Utwór składa się z podstawowych pytań i odpowiedzi o cechy tożsamości młodego Polaka, ale myślę, że nie tylko młodego ale każdy Polak zna ten utwór i myślę, że tak głęboko siedzi w człowieku, iż każdy wie co to są Symbole Narodowe i jak należy do nich podchodzić.


Twórczość Bełzy obejmowała bardzo szerokie spectrum prac literackich opowieści, wierszy i studiów, odegrała ona w swoim czasie ogromną rolę w krzewieniu patriotyzmu i kształtowaniu postaw młodego i nie tylko młodego pokolenia. Znamiennym jest fakt, że w czasach stalinowskich utwory tego autora były zakazane a ich wydania znajdujące się w bibliotekach były z nich sukcesywnie wycofywane.


Poniższa kartka była prezentowana na wystawie w Muzeum Tradycji Niepodległościowych w Łodzi 3 maja 2012 roku pod hasłem „Obudzić ducha w narodzie… Pocztówka orężem w walce o niepodległość”. Wystawa została przygotowana w 93. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Celem ekspozycji był przybliżenie zwiedzającym szczególnej roli, jaką pocztówki odegrały na ziemiach polskich od okresu zaborów po zryw solidarnościowy w latach 80. XX w. karty pocztowe pojawiły się najwcześniej w zaborze austriackim w 1869 r., w pruskim w 1870 r., a w rosyjskim w 1872 r. Miały one za zadanie podnosić na duchu, pobudzać aktywność polityczną czy wreszcie zachęcać do walki zbrojnej z zaborcami. Ilustrowały aktualne wydarzenia polityczne, stanowiąc równocześnie ich swoisty komentarz.


Myślę, że wystawa miała za zadanie jeden cel, a mianowicie Patriotyzm - to w skrócie miłość do ojczyzny, postawa pełna szacunku i umiłowania oraz chęć jej obrony w każdej chwili. Patriotyzm oznacza bycie dumnym ze swojego kraju i wspieranie go w każdy możliwy sposób, to postawa godna naśladowania, jest to pielęgnacja narodowej tradycji oraz kultury.

 

1

 

I wojna światowa i okres międzywojenny to złote czasy kartki pocztowej. Nakłady liczono w dziesiątkach tysięcy, a same kartki były istotnym orężem walki propagandowej.


Polskie pocztówki patriotyczne można podzielić na kilka kategorii. Pierwsza kategoria będzie nosić nazwę Godło Polskie. Będą to karty pocztowe przedstawiające lub nawiązujące do godła państwa polskiego. Drugą kategorię nazwiemy herbami. Będą to pocztówki z wizerunkami herbów rycerstwa, duchowieństwa i ziemskimi. Trzecia kategoria to uczucia patriotyczne. Czwarta – bohaterowie narodowi.


Bardzo charakterystyczną formę uzyskał herb umieszczony na pieczęci Rządu Narodowego w okresie powstania styczniowego, wprowadzonej dekretem z 10 maja 1863 r. W nietypowej, trójdzielnej w rosochę tarczy herbowej umieszczono trzy godła – polskiego Orła Białego, litewską Pogoń oraz ruskiego (ukraińskiego) Archanioła Michała. Tarcza ta zwieńczona była zamkniętą koroną. Pocztówka z napisem „Niech żyje Polska”, w otoku na górze napis: O Maryo Królowo Korony Polskiej Módl się za Nami.


Ta symbolika powstańcza była bardzo popularna także w okresie późniejszym, powielana np. na patriotycznych kartach pocztowych, drukowanych w Galicji na pocz. XX w.


Wspomniane pocztówki patriotyczne prezentowały, np. przy okazji rocznic, rozmaite historyczne stylizacje polskiego orła. Często towarzyszyła mu Pogoń i Archanioł, najważniejsze herby ziemskie, miejskie, panoplia, Matka Boska Częstochowska…

 

130


Do drugiej kategorii możemy zaliczyć kartę z herbami. Widokówka pokazuje dziesięć herbów ziemskich. Są to herby ziem, które wchodziły w skład przedrozbiorowej Polski, województw: Wołyńskiego, Podolskiego, Ruskiego, Lubelskiego, Krakowskiego, Sieradzkiego, Sandomierskiego, Kaliskiego, Łęczyckiego i Poznańskiego. Czterowersowa zwrotka mówi o tym, że powrócą one do Polski. W centrum pocztówki znajduje się Orzeł, herby uwieńczone są ornamentem roślinnym. Słońce, które otacza głowę Orła, zwiastuje rychłą niepodległość.
Pocztówka wydana w 1905 roku przez Salon Malarstwa Polskiego w Krakowie.


„To dzielnice dawnej Polski
Choć pod cudzą dziś arendą;
Bóg i przyszłość nam pozwoli,
Że naszemi znowu będą!”.

 

131

 

Miasto – Kraków, Rok – 1920, Seria - Księstwa Rzeczypospolitej Polskiej, Wydawca - Wydawnictwo Salonu Malarzy Polskich w Krakowie, Litografia K. Kranikowski.

 
Jedną z najbardziej niezwykłych jest pocztówka, którą w okresie formowania się II Rzeczpospolitej, a dokładnie w 1920 r. wydało krakowskie Wydawnictwo Salonu Malarzy Polskich. Jej autorem był znany krakowski litograf Karol Kranikowski. Ukazuje ona polskiego orła w koronie, symbol jednoczącego się Państwa Polskiego po długim okresie zaborów. Na jego skrzydłach ukazano w formie swoistego łańcucha szereg herbów księstw, które zdaniem autorów projektu, powinny znaleźć się z powrotem w granicach Polski. Znalazły się tu herby księstw cieszyńskiego, legnickiego, siewierskiego, raciborskiego, głogowskiego, słupskiego, kurlandzkiego, zatorskiego, oświęcimskiego, Śląska oraz herb księstwa świdnickiego! Część sercową zdobi herb ks. mazowieckiego. Dodatkowo w szponach orła przedstawiono herby Prus i Wołochów Hołdowniczych (obecna Mołdawia), a zatem ziem, które w różnych okresach historycznych podlegały Koronie Polskiej na zasadach hołdu lennego.
 
Prawdopodobnie powody wydania pocztówki miały charakter czysto propagandowy i być może jej powstanie związane było z plebiscytami i walką o Górny Śląsk (większość herbów księstw uznanych za należące do Rzeczpospolitej Polskiej dotyczy właśnie tego terytorium). Patriotyczne intencje i życzenia autora pocztówki ziściły się, a większość terytoriów reprezentowanych na pocztówce, znalazła się po 1945 r. w granicach Polski. Obecnie jedynie Wołochy i Kurlandia oraz częściowo Prusy pozostają poza Macierzą.
 
338
 
Pocztówka:  Herby Królów Polskich wydana w Krakowie w 1920 roku, litografia K. Kranikowskiego. Wydawnictwo: Salon Malarzy Polskich, przedstawiająca herby poszczególnych dynastii oraz królów elekcyjnych.
 
363
 
Trzecia kategoria to uczucia patriotyczne.


Pocztówka patriotyczna "Pod berłem tem odrodzi się Polska swobodna w swojej wierze, języku i samorządzie".

 

132


Zmartwychwstająca Polska. Pamiątka historycznego Aktu połączenia się wszystkich stronnictw i stanów Polski ku odzyskaniu Wolności Narodu 16 sierpnia 1914 roku, mogła być również wydana na pamiątkę Wielkiej Wojny i utworzenia Legionów. Drukarnia Stanisława Tomaszewskiego w Krakowie.

 

133

 

 A.Piotrowski. Troski anioła stróża. Śpiący rycerz w Tatrach .Wyd. Galeria Polska, Kraków, ok.1930 roku.

 
Żyjemy w medialnej powodzi informacyjnej. Poziom manipulacji przekazem treści jest zatrważający. A jednak wciąż trwa tęsknota za tym, co wzniosłe, wspaniałe i piękne. Potrzeba tradycyjnego antidotum na współczesny relatywizm jest niezbędna. Jakże ważne jest, by takie słowo, jak „Ojczyzna” łączyło, a nie dzieliło. Dlatego warto zastanowić się nad rozumieniem wspólnoty narodowej czasów zaborów, okresu międzywojennego i  jej współczesną percepcją? 
 
Czy te dwie perspektywy przeżywania patriotyzmu coś łączy? A jeżeli tak, to co z tego wynika?
 
W okresie średniowiecza istotną rolę w przekazie treści religijnych odgrywała biblia pauperum ((Biblia ubogich). Podobnie na początku XX wieku w naszyj ojczyźnie ważnym przekazem treści narodowo-patriotycznych i religijnych stały się pocztówki.
 
Widokówki wędrowały po obszarze trzech zaborów, zwiastując jedność wspólnoty Ojczyzny.
 
Dziś te pożółkłe kartki pocztowe są świadectwem zmagań wolnościowych i euforii z odzyskanej niepodległości. Ich ojczyźniany patos oddaje ducha epoki. Zestawione razem mogą stać się piękną sentymentalną podróżą z wyraźnie wyczuwalnym tętnem niepodległościowych dążeń. 
 
333
 
W momencie wybuchu wojen światowych walczące strony miały nadzieję na szybki sukces, a pocztówki z obrazkami dobrze służyły podtrzymywaniu wojennego entuzjazmu. Jednak mieszkańcy kraju szybko zdali sobie sprawę, że wojna kosztuje ofiary, nadeszły wieści o zabitych i rannych i stało się jasne, że walki będą się ciągnąć latami. 
 
Zarówno wśród żołnierzy, jak i cywilów wiara w Pana Boga i modlitwa do Stwórcy ponad ludźmi stawały się coraz ważniejsze. W skrajnej sytuacji religijność nasiliła się: w modlitwie żołnierze prosili Pana Boga o pomoc, aby Wszechmogący pozostał przy życiu i poprowadził ich do domu, ale o to samo modlili się również członkowie rodzin. 
 
To naturalne, że w latach wojny motywy religijne były podkreślane również na pocztówkach, a swoimi przedstawieniami i inskrypcjami wzmacniały wiarę w przetrwanie, przetrwanie i powrót. Do takich scen należą: żołnierz idący na front lub modlący się za swój kraj i bliskich przed bitwą; członkowie rodziny modlący się za męża, ojca i syna; na polu bitwy nad żołnierzem czuwa Pan Jezus Chrystus, Dziewica Maryja lub anioł stróż; a nad poległymi ich towarzyszami modlącymi się. Wszystkie te przedstawienia i teksty służyły żołnierzom, ufnym Panu Bogu, aby wypełnić swój obowiązek, walczyć za ojczyznę i o zwycięstwo.
 
Kartka przedstawia żołnierza, który jest chroniony przez Pana Jezusa Chrystusa.
 
W setną rocznicę I wojny światowej warto spojrzeć wstecz na pocztówkę obrazkową, która z jednej strony była praktyczną formą przekazywania krótkich wiadomości, a z drugiej często wyrażała uczucia, nastrój i przeżycia nadawcy bez użycia słów. W dzisiejszych czasach w świecie SMS-ów i e-maili coraz mniej osób wysyła listy i pocztówki obrazkowe do bliskich i znajomych. Sto lat temu jednak narzędzie komunikacji, które pojawiło się w latach siedemdziesiątych XIX wieku i stało się niezwykle popularne, przeżywało swój "złoty wiek". W 1905 roku szacowana światowa produkcja pocztówek obrazkowych wynosiła 2,5 miliarda sztuk, a w latach 1899-1919 wyprodukowano około 140 miliardów pocztówek.
 
Pocztówka obrazkowa była praktyczną formą komunikacji między żołnierzami walczącymi na froncie a ich bliskimi, którzy pozostali w domach. Kilka słów orędzia zapewniło również ludzi w domu, że mąż, brat i ojciec żyją, mają się dobrze i myślą o swoich bliskich. Otwarte wiadomości były łatwe do ocenzurowania, chociaż żołnierze wiedzieli, że nie mogą ujawniać istotnych informacji. Ci, którzy byli na froncie, dowiadywali się o życiu i wydarzeniach swojej miłości i rodziny z pocztówek, które dodawały im sił podczas prób. W tym samym czasie środki masowego przekazu i propaganda wojenna również korzystały z popularnego gatunku. 
 
Szczególnie ujął mnie tekst z błogosławieństwem dla żołnierza Polaka.
 
378
 
379
 

Czwarta kategoria to bohaterowie narodowi.

 

Tryptyk pędzla Bronisława Wiśniewskiego z 1935 roku w ołtarzu głównym konkatedry warszawsko – praskiej.


Część centralna: Matka Boża Zwycięska – Patronka Diecezji.


Skrzydło lewe: św. Andrzej Bobola i św. Stanisław Kostka proszą Maryję o wstawiennictwo o ocaleniu Polski.


Skrzydło prawe: Abp Achille Ratt i Nuncjusz Apostolski, późniejszy papież Pius XI oraz Ks. Ignacy Skorupka dziękują Maryi za wyjednaną łaskę zwycięstwa wojsk polskich pod Radzyminem w 1920 roku.

 

138

 

Kartka z fragmentem malowidła Jana Styki „Polonia”, której premiera odbyła się 3 maja 1891 r. we lwowskim ratuszu. – W obrazie odnajdujemy tragedię upadku Polski, męczeństwo narodu, jego walkę o wolnościowe ideały, patriotyczną postawę przywódców oraz historycznych bohaterów.

 
Na kartce  przedstawiciele ludu, kosynierzy, klęczący Jan Kiliński przed Kościuszką, a za nim grupa wybitnych dowódców, m.in. Henryk Dąbrowski, ks. Józef Poniatowski i Kazimierz Pułaski.
Cały obraz przedstawia przykutą do skały kobietę, symbolizującą Polskę zniewoloną przez zaborców, a u jej stóp leżące ofiary walki o niepodległość.
 
Obraz omawia sytuację Polski w okresie Powstania Kościuszkowskiego, ze szczególnym uwzględnieniem Warszawy. Przedstawiono rys biograficzny Jana Kilińskiego oraz jego udział w Insurekcji Warszawskiej. Ponadto zanalizowano nawiązania do Jana Kilińskiego w walce o niepodległość w czasie I wojny światowej, wojny polsko-bolszewickiej, II wojny światowej.
 
Wydawnictwo: Salon Malarzy Polskich w Krakowie przed 1945 rokiem.
 
364