Menu

Gościmy

Odwiedza nas 303  gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin

 

 

 

 

 

 

 

 

Idąc prędzej niż Łazarz, przybył Jezus o dwie godziny wcześniej od niego na miejsce chrztu. Dochodząc tam, przyłączył się o zmierzchu do gromady ludzi, którzy również szli do chrztu. Nikt Go nie znał, a przecież wszystkich oczy zwracały się ku Niemu, jakby przeczuwano w Nim kogoś wyższego. Nad ranem przybył Jezus z innymi na miejsce chrztu. Ogromne tłumy ludzi zalegały równinę, a Jan natchnionymi słowami mówił o rychłym przyjściu Mesjasza, któremu ustąpi miejsca, i o potrzebie czynienia pokuty. Jezus stał pośród tłumu słuchaczów, a jednak Jan przeczuwał Jego obecność, a może Go i widział; w głosie jego znać było niezwykłą radość i zadowolenie. Mimo to dokończył swą mowę, a potem zaraz zaczął chrzcić.

 

Ten obraz oferuje nam przykład pokory w osobie św. Jana Chrzciciela. Pewnego dnia Żydzi wysłali z Jerozolimy kapłanów i lewitów z zapytaniem: «Kto ty jesteś? », on wyznał, a nie zaprzeczył, oświadczając: «Ja nie jestem Mesjaszem». Jan Chrzciciel na pytanie o to kim jest odpowiada najpierw negatywnie tzn. mówi kim nie jest. A później dopiero mówi, że jest głosem. Głosem Słowa. Słowo potrzebuje głosu, by mogło zostać wyrażone.

 

Prorok ma za zadanie, nie tyle zapowiadać Mesjasza, ale głównie ma on objawiać wolę Bożą wobec ludzi.

 

4

 

Jezus oczekiwał wraz z innymi, aż przyjdzie na Niego kolej i była już może dziesiąta godzina, gdy stanął przed Janem, prosząc o chrzest. Jan pokłonił się nisko, mówiąc: „Mnie przystoi, abym był ochrzczony przez Ciebie, a Ty do mnie przychodzisz!” I rzekł mu Jezus: „Pozwól, niech tak będzie, przystoi nam wypełnić wszelką sprawiedliwość, a więc powinienem przyjąć chrzest z twej ręki.” Potem mu mówił: „Otrzymasz chrzest Ducha Świętego i Krwi.” Gdy Jan chciał zaprowadzić Jezusa na wysepkę, powiedział mu Tenże: „Owszem, pójdę, ale chcę być chrzczony tą wodą, którą chrzciłeś innych. Tam również masz chrzcić dziś wszystkich, którzy tu są ze Mną, a drzewo, które będę obejmował ręką przy chrzcie, ma być przesadzone na zwykłe miejsce chrztu, aby wszyscy, którzy po Mnie chrzcić się będą, dotykali się go ręką.”


Rzekłszy to, udał się Zbawiciel z Janem i dwoma jego uczniami, Andrzejem i Saturninem (Andrzej przyszedł dotąd z uczniami Pana i ludźmi, o których wyżej była mowa, z Kafarnaum), przez mostek na wysepkę i wszedł do małego namiotu, stojącego po stronie wschodniej studni, a służącego do rozbierania się i ubierania. Uczniowie poszli za Nim na wyspę. Cały mostek i brzeg rzeki zajęty był przez tłumy ludzi. Mostek był tak szeroki, iż obok siebie mogły stać trzy osoby. W pierwszym rzędzie stał na mostku Łazarz.


Studnia, służąca do chrztu, leżała w ośmiokątnej kotlinie lekko zagłębiającej się, i była zewsząd otoczona rowem, połączonym z Jordanem pięcioma podziemnymi kanałami. Rów ten był przez połączenie z Jordanem napełniony wodą, która wcięciami, porobionymi w ośmiokątnej krawędzi studni, wpływała do tejże. Od strony północnej widać było trzy takie wcięcia i przez nie wpływała woda. Dwa zaś wcięcia od strony południowej, służące do odpływu wody, były zakryte, więc też wody obok studni nie było widać. Z tej strony także był wolny przystęp do studni. Do samej zaś studni prowadziły schodki z darniny.


Na południowo zachodniej krawędzi studni, tuż przy brzegu, wprawiony był trójgraniasty czerwony, połyskujący kamień, płaską stroną zwrócony ku wodzie, a ostrym końcem na zewnątrz. Ze strony, gdzie były umieszczone schody, był brzeg studni nieco wyższy, niż od strony północnej, skąd dopływała woda. Po stronie południowo zachodniej, w miejscu, gdzie kończył się brzeg wyższy, schodziło się jednym zejściem na niższy brzeg. Tą tylko drogą można się było nań dostać. W samej studni obok wyżej wspomnianego kamienia, stało smukłe zieleniejące się drzewo.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Wysepka chrztu była częścią skalista, częścią okryta murawą. W środku wznosił się niewielki pagórek, a na nim stało drzewo o rozłożystych konarach. Wierzchołki dwunastu drzew, zasadzonych dokoła wyspy, połączone były z konarami drzewa środkowego, a między drzewami zasadzone były szpalerem małe krzewy. Całość wyglądała, jak jedna wielka altana.


Wraz z Jezusem zeszło ku studni dziesięciu Jego uczniów, którzy w ostatnim czasie Go nie odstępowali i stanęli na krawędzi studni. Jezus zdjął w namiocie płaszcz, pas i żółtą suknię wełnianą rozpinaną z przodu, a spiętą pętlicami, wreszcie wąski wełniany zawój, który noszono zwykle na szyi, i na piersiach na krzyż składano, a w nocy, lub podczas niepogody naciągano na głowę. Pozostał tylko w brunatnej tkanej koszuli, którą nosił na samym ciele. Zszedłszy na brzeg studni, ściągnął koszulę przez głowę. Teraz miał na sobie tylko przepaskę około bioder, owijającą obie nogi z osobna aż do kolan. Suknie odebrał od Niego Saturnin i oddał je stojącemu na skraju wyspy Łazarzowi.


Jezus tymczasem wszedł do wodę, sięgającej Mu aż do piersi. Lewą ręką trzymał się drzewa, a prawą położył na piersi; rozluźnione końce przepaski unosiły się lekko na wodzie. Jan stał od strony południowej, trzymając w ręku czarę z szerokim brzegiem o trzech wyżłóbieniach. Schyliwszy się, nabrał wody i w trzech strumieniach wylał ją na głowę Pana. Jeden strumień padał na tył głowy, drugi na środek, a trzeci na przód głowy i na twarz.

 

5 6
7 8

 

Chrzest jest sakramentem, który wymazuje grzech pierworodny, który czyni nas chrześcijanami, dziećmi Pana Boga i Kościoła. Chrzest zmywa również grzech rzeczywisty.

 

Obowiązkiem rodziców jest, gdy dziecko narodziło się, jak najszybciej przedstawić go na chrzcie, gdyż możliwe, kiedy dziecko umrze bez chrztu, może być wykluczone z Raju.
 
W przypadku konieczności, każdy może i powinien chrzcić.
 
Kto przyjmuje chrzest, zobowiązuje się do przestrzegania przykazań Bożych i kościelnych oraz wyrzeka się diabła, jego przepychu i uczynków.
 
Objaśnienie tabeli
 
Chrzest Pana Jezusa Chrystusa, który jest przedstawiony w środku tego obrazu, wyraźnie zaznacza efekty jakie Chrzest wywołuje w nas. Kiedy nasz Pan był chrzczony przez św. Jana Chrzciciela w  wodach Jordanu, dał się słyszeć głos Pana Boga: „To jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie, Jego słuchajcie!” Duch Święty zstąpił na Niego w postaci gołębicy i otworzyły się niebiosa. Kiedy jesteśmy ochrzczeni, Pan Bóg adoptuje nas na swoje dzieci; Duch Święty zstępuje do nas dzięki swojej łasce i stajemy się dziedzicami królestwa niebieskiego.
 
Na dole tego obrazu widzimy księdza który chrzci dziecko. Biała suknia trzymana przez Anioła, w którą przyodziany jest ochrzczony, oznacza, że dusza ochrzczonego jest przyozdobiona łaską i niewinnością, jak szata, która czyni ją piękną i miłą dla oczu Pana Boga.
 
Dziecko, które umiera zaraz po urodzeniu, ochrzczone idzie od razu do nieba. To właśnie reprezentuje obraz, u góry po prawej, gdzie widzimy duszę dziecka, które zmarło po chrzcie i jest niesione do nieba przez święte  Anioły.
 
Chrzest jest tak niezbędny do zbawienia, że nawet same dzieci nie mogą wejść do nieba po smierci, chyba że są ochrzczeni. Dlatego widzimy na tym obrazie u góry z lewej strony duszę dziecka, które zmarło bez chrztu, udając się do regionu w nieznane, gdzie na zawsze będzie pozbawione szczęścia niebiańskiego.

 

9

 

Nie pamiętam już dokładnie słów, jakie wymawiał Jan przy chrzcie; mniej więcej brzmiały one: „Niech Jehowa przez Cherubinów i Serafinów zleje na Ciebie wszelkie błogosławieństwo i udzieli Ci mądrości, rozumu i mocy.” Ostatnich trzech słów nie słyszałam dobrze, lecz w każdym razie rozchodziło się tu o dary dla umysłu, duszy i ciała, których potrzeba każdemu, aby mógł przynieść Panu w ofierze umysł, duszę i ciało, uświęcone i oczyszczone z wszelkich zmaz grzechowych.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 11

 

12

 

Andrzej i Saturnin stali po prawej ręce Chrzciciela koło trójgraniastego kamienia. Gdy Jezus wyszedł ze studni, owinęli Go wielką chustą, którą się Jezus otarł, a następnie przyoblekli Go w długą białą koszulę. Teraz stanął Jezus na owym kamieniu, leżącym na prawo od wejścia do studni, Jan położył rękę na Jego głowę, a uczniowie na ramię.

 

13

 

Po tym obrzędzie pozostawił Jan Jezusa modlącego się i chciał już z obu uczniami wyjść na górę, gdy nagle stało się coś nadzwyczajnego. Najpierw dał się słyszeć z nieba szum wielki i rozległ się przeraźliwy huk grzmotu, tak że wszyscy obecni zadrżeli, z lękiem spoglądając w górę. Następnie spuściła się wielka biała chmura świetlana, a w niej widać było skrzydlatą świetlistą postać, zalewającą Jezusa strumieniami światła. Przy tym otworzyło się niebo, a w nim pojawił się Ojciec Niebieski w Swej zwykłej postaci i wśród huku grzmotów usłyszałam głos: „Ten jest Syn mój miły, w którym sobie upodobałem.”

 

14

 

Jezus, cały przeniknięty światłem, sam stał się tak jasny i przejrzysty, że nie można było na Niego patrzeć. Chóry aniołów otaczały Go dokoła.


W niejakim oddaleniu ujrzałam na wodach Jordanu szatana w kształcie jakby wielkiej czarnej chmury, wkoło której roiło się mnóstwo obrzydliwego robactwa i potworów. Zdawało się, jak gdyby wszystkie zbrodnie i grzechy, wszystko zło, gnieżdżące się w tej okolicy, przybierało widome postacie i uciekało przed światłem Ducha Świętego do tej ciemnej otchłani, z której wzięło swój początek. Straszny to był widok, ale właśnie przez to przeciwieństwo uwydatniał się lepiej nieopisany blask, szczęśliwość i błogość, napełniający całą wyspę, na której znajdował się Jezus. Nie tylko święta studnia chrztu, lecz wszystko dookoła napełnione było dziwną światłością. Cztery kamienie na dnie studni, na których stała Arka Przymierza, błyszczały jakby z radości, a na dwunastu kamieniach koło studni, na których stali lewici, widniały jakoby postacie aniołów, wielbiących swego Pana. Duch Boży przed wszystkimi ludźmi dał świadectwo Temu, który miał być żywym fundamentem, wybranym kamieniem węgielnym Kościoła. Na tym kamieniu musimy opierać się, musimy wznosić się jako duchowy budynek, jako święty gmach kapłaństwa, bo miłą ofiarę możemy Bogu złożyć tylko za pośrednictwem „Jego Syna miłego, w którym sobie upodobał.”

 


 

 

 

 

 

 

 

 

Wyszedłszy po stopniach na górę, udał się Jezus do namiotu. Saturnin odebrał od Łazarza suknie Jezusa, które tenże trzymał podczas chrztu i zaniósł Jezusowi. Ubrawszy się, wyszedł Jezus z namiotu i otoczony uczniami, udał się na wolną przestrzeń koło drzewa, stojącego w środku wyspy. Tymczasem Jan, pełen radości, przemawiał do ludu, dając świadectwo Jezusowi, że jest Synem Boga i przyobiecanym Mesjaszem. Przytaczał na świadectwo tych słów wszystkie obietnice, dane patriarchom i prorokom, które spełniły się na Jezusie i przypominał im zjawisko, dopiero co widziane, i głos słyszany z nieba. Zarazem oznajmiał, że teraz, po wystąpieniu Jezusa, on wkrótce ustąpi. Przypominał także, że na tym miejscu stała Arka Przymierza, gdy naród izraelski znajdował kraj obiecany, a teraz na tym samym miejscu Bóg wszechmocny dał świadectwo Swemu Synowi, wypełnicielowi Zakonu. Do niego odprawiał wszystkich, wielbiąc dzień, w którym spełniły się najgorętsze życzenia Izraela.


Tymczasem przybyły nowe rzesze ludu, a między nimi i przyjaciele Jezusa. Widziałam w tłumie Nikodema, Obeda, Józefa z Arymatei, Jana Marka i innych. Andrzejowi polecił Jan, aby w Galilei ogłaszał chrzest Mesjasza.
Po przemowie Jana potwierdził Jezus wyraźnie, że słowa jego są prawdziwe: dodał przy tym, że teraz oddali się na krótki czas, a gdy wróci, niech zgłoszą się do Niego chorzy i strapieni, a On ich pocieszy i wspomoże. Tymczasem niech przygotowują się do tego przez pokutę i pełnienie dobrych uczynków. Teraz odejdzie od nich, lecz nie na długo, a po powrocie obejmie królestwo, oddane Mu przez Ojca Niebieskiego.  Wszystko to mówił Jezus w formie przypowieści o synu królewskim, który, zanim wstąpi na tron, przebywa na osobności, aby ubłagać pomoc u ojca, skupić ducha itd.


Między zgromadzonymi było także kilku Faryzeuszów. Ci śmiesznie tłumaczyli sobie słowa Jezusa. Mówili sobie tak: „Jezus zapewne nie jest synem cieśli, tylko podsuniętym dzieckiem jakiegoś króla. Teraz wróci do swej ojczyzny, zbierze wojsko i zajmie Jeruzalem.” Wydawało im się to bardzo osobliwym i nierozsądnym.


Jan chrzcił teraz wszystkich na wyspie w tej samej studni, gdzie chrzcił Jezusa. Wchodzili oni do wody, otaczającej studnię, a Jan chrzcił ich, stojąc na brzegu. Ludzie ochrzczeni w tym dniu stali się później prawie wszyscy wyznawcami Jezusa.


Odchodząc, zabrał Jezus z sobą dziesięciu uczniów oprócz kilku innych, którzy tu przyszli do Niego. Za Nim poszli także Łazarz, Andrzej i Saturnin. Na rozkaz Jezusa wzięli ze sobą wór wody ze studni, w której był chrzczony Jezus. Obecni rzucali się na ziemię przed Jezusem, błagając Go, by został z nimi. Jezus jednak odszedł, obiecując wkrótce powrócić.

 

W każdym z nas kryje się pragnienie ludzkich względów, doceniania naszych szlachetnych pragnień, pomocy w dążeniu do Pana Boga. Jednak świat rządzi się innymi prawami. Jakże często okazuje się, że jedynym wsparciem w drodze do Pana Boga jest więź z Nim samym i nasz własny głód Jego miłości. Pan Jezus widzi naszą wiarę i pragnie ją umacniać. Najpiękniejsze jest jednak to, że jeśli na serio zdecydujemy się iść za Nim, nie patrząc na przeciwności, nasza wytrwałość stanie się w ostatecznym rozrachunku błogosławieństwem nie tylko dla nas samych, ale i dla tych, którzy początkowo próbowali nam przeszkodzić.