Piękny wizerunek Madonny jako fragment obrazu „Matka Boska z Dzieciątkiem i aniołami” autorstwa Fra Filippo Lippi zatytułowany „Adoracja”.
Obraz stanowi połączenie zadumy i kontemplacji z pogodnym nastrojem. Matka Boska przedstawiona została z półprofilu, na tle obramowania okiennego i skalistego krajobrazu.. Na głowie ma wyszukaną fryzurę z welonem i perłami. Jej twarz przepełniona jest powagą i nawiązuje do przyszłych wydarzeń, do śmierci Pana Chrystusa na krzyżu, na co może wskazywać również góra Golgota w tle.
Większą część przedstawienia zajmuje postać Matki Boskiej, młodej, pięknej kobiety o delikatnych rysach, wysokim czole oraz smukłej szyi. Płynne, eleganckie i subtelne linie jej ciała, zmysłowa cielistość jej skóry, jak też misternie zaczesane włosy, ukryte pod zdobną, bogato pofałdowaną chustą, składają się na pełen uroku wizerunek pobożnej, skromnej niewiasty, co dodatkowo podkreślone zostało złożonymi do modlitwy dłońmi. Ukazana z profilu Maria, ubrana w elegancką, granatową suknię, charakteryzującą się w kroju oraz materiale swoistą szlachetną prostotą, siedzi na bogato zdobionym krześle, którego widz dostrzega tylko część, a dokładnie prawe oparcie w kształcie woluty, na którym osadzona została podpórka w formie wzorzystej poduszeczki.
Lippi nie zastosował bowiem najbardziej rozpowszechnionej redakcji tematu, a więc nie ukazał Matki Boskiej trzymającej na rękach małego Jezuska. W zamian położył akcent na moment przekazania matce Syna Bożego. W opinii badaczy świadczyć to może o chęci zasugerowania, iż scena ta jest w istocie sceną zaślubin Marii i Jezusa, a więc odniesieniem do koncepcji zaślubin Marii, utożsamianej z Kościołem, z Panem Chrystusem.
Jest to najsłynniejsze dzieło Filippo Lippiego, które prezentuje niezwykłą spontaniczność. Matka Boska siedzi na tronie, z którego widać tylko miękką, haftowaną poduszkę i rzeźbione ramię. Wpatruje się uważnie w swojego syna, odwraca się do niego z rękami złożonymi do modlitwy.
Watykan zorganizował międzynarodowy konkurs plastyczny na Międzynarodowy Rok Książki. Pięć znaczków zostało wybranych z prac nadesłanych przez młodzież z ponad dwudziestu krajów. Watykan wydał znaczki 23 kwietnia 1974 r. Temat brzmiał: „Biblia, księga książek”. Jeden ze znaczków poniżej. Inne znaczki w odpowiednich rozdziałach.
90 lire - Narodzenie;
Botticelli wykonał ołtarz dla florenckiego kościoła San Barnaba, tzw. Ołtarz św. Barnaby jest jednym z jego wielkich dzieł religijnych, który stał się niewątpliwym arcydziełem.
Cały obraz zatytułowany Madonna z Dzieciątkiem na tronie, czterech aniołów i ośmiu świętych lub ołtarz św. Barnaby.
Centralna część: Madonna na tronie, czterech aniołów i świętych – po lewej: Katarzyna z Aleksandrii, Augustyn, Barnaba, Po prawej: Jan Chrzciciel, Ignacy i Archanioł Michał.
Barnaba jest aniołem z twarzą męczennika. Jan Chrzciciel w obrazie ołtarza św. Barnaby jest jednym z najgłębszych i najbardziej ludzkich obrazów w sztuce wszechczasów.
Obok jest inny, stworzony przez mistrza, najpiękniejszy obraz młodego wojownika w zbroi – Archanioła Michała.
MALAWI
Freski przypisane FRESCOES Z PERUGINO (kaplica zamku w Magione) należącym do Suwerennego Wojskowego Zakonu Malty.
Dziecko w ramionach Matki. Jeżeli trzymaliśmy w ramionach niemowlę, wiemy, jak ono jest drobne, kruche, nieporadne, całkowicie zależne od innych i niezdolne do życia samo w sobie. I taki właśnie jest Bóg w Betlejem. Nieogarniony, Wszechmocny, Ten, który „fascynuje i budzi lęk”, przychodzi w najprostszym i najpokorniejszym znaku. Bóg przychodzi na ziemię w tak zwyczajny sposób, w takiej pokorze, że człowiek po prostu tego nie zauważa.
Bez względu na wiek, status społeczny, biedę czy bogactwa, gdy bowiem Bóg mówi, to wszystko się staje. On po prostu JEST! I każdy kto otworzy serce, może Go przyjąć. Każdy może uczynić ze swojego serca stajenkę betlejemską, gdzie Słowo stanie się Ciałem.
Słowa Ewangelii Bożego Narodzenia na znaczkach.
Pewni ziemscy mędrcy wiedzieli o zbliżającym się przybyciu Pana Jezusa. Dzięki kontaktom jednego świata z drugim, mędrcy ci, obdarzeni wnikliwością duchową, dowiedzieli się o nadchodzącym obdarzeniu Ziemi przez Pana Jezusa. I poprzez istoty pośrednie, serafin stojący przy tronie Pana Boga; anioł miłości ogłosił to grupie kapłanów chaldejskich, których szefem był Ardnon. Ci Boży ludzie odwiedzili nowo narodzone dziecię w żłobie. Jedynym nadnaturalnym zdarzeniem, związanym z narodzinami Pana Jezusa, było to właśnie obwieszczenie dla Ardnona i jego towarzyszy, dokonane przez serafina, poprzednio przydzielonego do Adama i Ewy w pierwszym ogrodzie.
Materiał - tombak patynowany w odcieniu brązowo-żółtym
Technika – odlewane ciśnieniowo
Wymiary – 100 mm x 80 mmm
Grubość – ok. 6 - 7 mm
Autor - Cabral Antunes
Plakietę wydano w Portugalii
Medal upamiętniający ukazanie się Anioła pasterzom w celu objawienia o narodzeniu Pana Jezusa. Na rewersie Kościół upamiętniający to wydarzenie.
Na wschód od Betlejem, w miasteczku Beit Sahur znajduje się Pole Pasterzy. W grocie znajdującej się w tym miejscu, Anioł oznajmił pasterzom narodziny Pana Jezusa. Teraz znajduje się tu kościół Gloria In Excelsis wybudowany w 1953 roku dla franciszkanów, przez architekta Antonio Barluzziego.
Kościół Gloria In Excelsis wznosi się nad grotą. Upamiętnia on chwilę ogłoszenia o narodzeniu Jezusa. Świątynię wzniesiono na planie dziesięcioboku, a pochylone ściany nawiązują do konstrukcji namiotu nomadów. Nakryty jest zdobioną kopułą. W centralnym miejscu kościoła znajduje się ołtarz. Na ścianach trzech absyd przedstawiono sceny z Ewangelii. To: ukazanie się aniołów, pasterze w drodze do Betlejem i adoracja Dzieciątka. Światło przechodzące przez szklaną kopułę ma przypominać to, które oświeciło pasterzy. Wnętrze kopuły zdobione jest figurami dziesięciu aniołów. Widnieją też słowa pieśni – „Chwała Bogu na wysokościach, a na ziemi pokój ludziom Jego upodobania”. Pieśń aniołów przez wieki brzmi w hymnie „Gloria”. Do słów pieśni aniołów zostały dodane aklamacje.
Średnica 60 mm.
Medal – Boże Narodzenie
Awers - Dziecko urodziło się nam w stajni w Betlejem
Rewers - Krzyż i napis: Idzie w świat i naucza narody w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego.
Materiał - Posrebrzany mosiądz, polerowana płyta
Średnica – 40 mm
Waga – 27 g
Grubość - 3,5 mm
Rok emisji – 1996
Medal – Boże Narodzenie
Materiał – Brąz patynowany
Średnica – 90 mm
Waga – 319 g
Wydano – Portugalia
Rok emisji – 1996
Sygnowany - Jorge Coelho
Medal – Święta Rodzina. Boże Narodzenie, Pokłon trzech króli
Materiał – Brąz patynowany
Średnica – 90 mm
Waga – 260 g
Wydano – Portugalia
Rok emisji – 2007
Sygnowany - Jorge Coelho
Medal – Święta Rodzina. Boże Narodzenie
Materiał – Brąz patynowany
Średnica – 90 mm
Waga – 245 g
Wydano – Portugalia
Rok emisji – 2008
Sygnowany - Jorge Coelho
Medal Bożonarodzeniowy z 1986 roku, z brązu o średnicy 8 cm i wadze około 225g.
Materiał - tombak patynowany w odcieniu brązowo-żółtym
Technika – odlewane ciśnieniowo
Wymiary – 100 mm x 80 mmm
Grubość – ok. 6 - 7 mm
Autor - Cabral Antunes
Plakietę wydano w Portugalii