Najpierw widziałam przestrzeń pełen światłości; a w tej przestrzeni  kulę jeszcze bardziej lśniącą, podobną do słońca i leżącą w słońcu, widziałam — tak mi się zdawało — jedność w Trójcy. Nazwałam to wszystko zgodą, a widziałam z niej jakoby skutek; wtem powstały pod ową kulą jakoby w sobie leżące jasne koła, pierścienie i chóry aniołów, niezmiernie jaśniejących, potężnych i pięknych. To morze światłości leżało jakoby słońce pod owym wyższym słońcem.

Z początku wszystkie te chóry wychodziły z owego wyższego słońca jakoby w zgodzie i miłości. Naraz spostrzegłam, że jedna część tych wszystkich kół się zatrzymała, zatapiając się we własną piękność. Czuły własną rozkosz, widziały całą swą piękność, zastanawiały się, tylko sobą były zajęte.

 

Ten obraz przedstawia walkę dobra ze złem, anioły światłości i złe anioły. W centrum widzimy Świętego Michała, wodza dobrych aniołów, walczącego przeciwko Lucyferowi, przywódcy złych aniołów. Ten miał wraz ze swoimi zwolennikami podnieść okrzyk buntu i sprzeciwił się temu że on Anioł jako wyższa istota (za taką się uważał) miał służyć Panu Bogu, Człowiekowi i Jego Matce Maryi, która swoją świętością z woli Najwyższego Pana Boga przewyższała wszystkich Aniołów. Zbuntował on przeciw Panu Bogu część Aniołów którzy również nie chcieli służyć. Natychmiast Lucyfer upadł z szybkością błyskawicy, ciągnąc za sobą na dno piekła wszystkich tych, którzy poszli za nim.

 
W dolnej części obrazu, po lewej stronie, widzimy wieżę Babel, którą pragnęli potomkowie Noego wznieść aż do nieba, aby rozsławić ich imię. Ale Pan Bóg, aby ich ukarać za ich głupią pychę, sprawił iż mylili swój język z innymi językami.
Na pamiątkę tego wydarzenia wieżę niedokończoną nazywał się Babel, czyli zamieszanie.
Po prawej stronie widzimy faryzeusza i celnika, którzy udali się do świątyni, aby się modlić. Faryzeusz, stojąc, modląc się modlitwą pełną pychy w której ośmielił się przedkładać siebie nad resztę ludzi.
Celnik w skromnej postawie modlił się z głębokim poczuciem pokory i pokuty. Jego modlitwa usprawiedliwiała go przed Panem Bogiem, ale faryzeusza uczyniła jeszcze bardziej winnym: „Kto się wywyższa, będzie poniżony, kto się uniży, będzie wywyższony”.
 
Mamy tu do czynienia z grzechem. Istnieją dwa rodzaje grzechów rzeczywistych; grzech śmiertelny i powszedni.
Grzech śmiertelny to ten, który powoduje, że tracimy łaski Boże, które czynią nas godnymi wiecznego potępienia.
Nazywa się śmiertelny, ponieważ przynosi śmierć naszej duszy, odbierając życie w łasce i że zasługuje na wieczną „śmierć” w piekle.
Grzech powszedni nas osłabia z łaski Bożej i czyni nas godnymi bólu doczesnego na tym świecie lub w czyśćcu.
 

 

2

 

Najpierw wszystkie, przejęte uwielbieniem dla Boga, nie posiadały się od rozkoszy i radości; nagle jedna część, nie myśląc  o Bogu, zapatrzyła się we własną istotę. W tej chwili widziałam, jak owa cała część chórów jaśniejących upadła na dół i zaćmiła się, widziałam, jak inne chóry ich miejsca zajęły; nie widziałam jednakże, czy ich ścigały, wychodząc z formy obrazu. Tamte stały spokojnie, zajęte sobą i spadły na dół, zaś te, które się nie zatrzymały, wstąpiły w ich miejsce, a to wszystko nastąpiło od razu.